Regulaminy REGULAMIN PRACY
SIERADZKIEGO CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO w SIERADZU
POSTANOWIENIA WSTĘPNE Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 26.06.1974r. - Kodeks
pracy /Dz. U. z 1998r. Nr21 poz.94 ze zm./ ustala się Regulamin Pracy o
następującej treści: § 1 1. Regulamin pracy w Sieradzkim Centrum Kształcenia
Ustawicznego Województwa Łódzkiego w Sieradzu zwanej dalej "Szkołą"
ustala wewnętrzny porządek oraz określa związane z pracą obowiązki Centrum oraz
pracowników. 2. Regulamin pracy obowiązuje wszystkich pracowników
Centrum bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, zajmowane stanowisko i
sprawowane funkcje. 3. Każdy pracownik jest zobowiązany znać, przestrzegać
i stosować postanowienia Regulaminu Pracy. OBOWIĄZKI STRON STOSUNKU PRACY §2 Centrum jest zobowiązane: 1. Informować pracowników o ryzyku
zawodowym wiążącym się z wykonywaną pracą,
2. Zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków,
sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi
uprawnieniami, 3. Organizować pracę w sposób zapewniający pełne
wykorzystanie czasu pracy, właściwą jakość pracy, wykorzystanie zdolności i
kwalifikacji pracowników. 4. Zapewniać przestrzeganie porządku, dyscypliny
pracy. 5. Zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy
oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i
higieny pracy. 6. Terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie. 7. Ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji – zawodowych. 8. Zaspokajać w miarę posiadanych środków socjalnych
potrzeby pracowników. 9. Stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny
pracowników oraz wyników ich pracy, 10. Dostarczać przysługujące na danym stanowisku
środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze. § 3 Pracownik jest zobowiązany wykonywać pracę sumiennie i
starannie przestrzegać dyscypliny pracy oraz stosować się do poleceń
przełożonych, które dotyczą pracy. Pracownik jest zobowiązany w szczególności: 1. Przestrzegać ustalonego w Centrum czasu pracy i
wykorzystywać go w sposób efektywny. 2.Przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w Centrum
porządku. 3. Przestrzegać przepisów i zasad bhp oraz przepisów
ppoż. 4. Dbać o mienie Centrum i używać go zgodnie z
przeznaczeniem. 5. Przestrzegać tajemnicy służbowej. 6. Nie przynosić i nie przechowywać na terenie Centrum
pieniędzy, papierów wartościowych, kosztowności i innych przedmiotów o znacznej
wartości, ponieważ w przypadku ich zaginięcia Centrum nie ponosi
odpowiedzialności. 7. Podnosić kwalifikacje zawodowe oraz doskonalić
umiejętność pracy. 8. Dbać o czystość i porządek stanowiska pracy. CZAS PRACY § 4 1. Czas pracy w Centrum dla pracowników niebędących
nauczycielami wynosi 40 godz. tygodniowo dla administracji, 30 lub 25 godz.
tygodniowo dla sprzątaczek i woźnej.
2. Czas pracy nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć, uwzględniając
zajęcia dydaktyczne, wychowawczo-opiekuńcze, jak również samokształcenie i przygotowanie się do zajęć, doskonalenie zawodowe,
poprawę prac domowych i zeszytów uczniowskich, nie może przekroczyć
tygodniowo 40 godzin. 3. Nauczyciel do pracy w Centrum przychodzi zgodnie ze
swoim indywidualnym tygodniowym rozkładem zajęć. 4. Zadania dodatkowe i czas, w jakim mają być realizowane,
określa plan pracy Centrum i indywidualny przydział obowiązków zleconych nauczycielom
przez dyrektora Centrum. 5. Dyrektor Centrum może dla niektórych stanowisk
pracy ustalić inny czas rozpoczynania i kończenia pracy, jednak z zachowaniem
obowiązującego wymiaru czasu pracy. 6.
Pracownicy zamieszkali poza miejscowością siedziby Centrum, mogą wyjątkowo
uzyskać pozwolenie na zmianę godzin pracy ze względu na trudności
komunikacyjne.
7. Administracja wykonuje swoją pracę w godzinach 7:30 15:30
8. Sprzątaczki, wykonują pracę od poniedziałku do niedzieli w systemie
dwuzmianowym: I zmiana od
godz. 7:00-13:00, II zmiana od
godz. 13:00- 19:00 , 9. Dopuszcza się przesuwania początku i końca pracy
nie naruszając dodatkowego wymiaru czasu pracy w okolicznościach uzasadnionych
potrzebami zakładu. Przesunięcia takiego dokonuje dyrektor. POSTANOWIENIA PORZĄDKOW §6 1.
Kontrolą dyscypliny pracy i jej oceną zajmują się Dyrektor, kierownik szkolenia
praktycznego i kierownik działu. 2.
Centrum jest zobowiązane zwolnić pracownika: a) w celu stawienia się na wezwanie organu
administracji państwowej, organu samorządu terytorialnego, sądu, policji,
kolegium ds. wykroczeń oraz wykonywania powszechnego obowiązku obrony na
wezwanie właściwego organu. b) w celu przeprowadzenia badań przewidzianych
przepisami w sprawie obowiązujących badań lekarskich lub szczepień, jeżeli nie
jest możliwe ich przeprowadzenie w czasie wolnym od pracy. c) w celu oddania krwi i na okresowe badania lekarskie
na czas oznaczony przez stację krwiodawczą z zachowaniem prawa do
wynagrodzenia; Za czas zwolnień pracownik zachowuje prawo do
wynagrodzenia §7 Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w razie: 1) ślubu
pracownika, urodzenia się dziecka pracownika, zgonu i pogrzebu małżonka,
dziecka, rodzica, ojczyma, macochy – 2 dni
2) ślubu dziecka, zgonu i pogrzebu siostry, brata, teściowej, teścia, babki
itp. lub innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika - 1 dzień. §8 Dokumentami usprawiedliwiającymi nieobecność w pracy są: l. Zaświadczenie lekarskie o czasowej nieobecności do
pracy, wystawione zgodnie z przepisami o orzekaniu o czasowej niezdolności do
pracy; 2. Decyzje właściwego inspektora sanitarnego wydana
zgodnie z przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych w razie odosobnienia
pracownika z przyczyn wynikających z tych przepisów. 3. Oświadczenie pracownika w razie zaistnienia
okoliczności uzasadniających konieczność sprawowania przez pracownika osobistej
opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia
żłobka, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza. 4. Imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia
się wystosowane przez organ właściwy w sprawach powszechnego obowiązku obrony,
organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę,
policję lub organ prowadzący postępowanie w sprawach o wykroczenie w
charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami,
zawierające adnotację dotyczącą stawienia się pracownika na wezwanie, 5. Oświadczenie pracownika potwierdzające
odbycie podróży służbowej w godzinach nocnych zakończonej w takim czasie, że do
rozpoczęcia pracy nie upłynęło 8 godzin w warunkach uniemożliwiających odpoczynek
nocny.
§9 Pracownik może być zwolniony od pracy na czas
niezbędny do załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które
wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia tego udziela dyrektor
Centrum. § 10 W przypadku nauczycieli zwolnienie od pracy w
godzinach służbowych (zajęć dydaktycznych) przedkłada się w formie zgłoszenia
wyjścia dyrektorowi osobiście, z uwagi na konieczność zapewnienia na ten czas
zastępstwa. §11 O niemożności stawienia się do pracy z przyczyny z góry
przewidzianej pracownik winien uprzedzić Centrum. W razie nie stawienia
się do pracy z przyczyn nieprzewidzianych pracownik jest zobowiązany zawiadomić
Centrum o przyczynie nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania pierwszego
dnia nieobecności w pracy, nie później niż w dniu następnym osobiście, przez
inne osoby lub przez pocztę. W tym przypadku za datę zawiadomienia uważa się
datę stempla pocztowego. Niedotrzymanie terminu jest usprawiedliwione, jeżeli
pracownik ze względu na szczególne okoliczności nie mógł zawiadomić o
przyczynie nieobecności w pracy lub spóźnienie się do pracy, przedstawiając
przyczyny nieobecności lub spóźnienia, a na żądanie dyrektora Centrum
odpowiednie dowody. § 12 Pracownicy mogą być zatrudnieni poza obowiązującym
czasem pracy na zasadach określonych w kodeksie pracy lub odrębnych przepisach. §13 Przebywanie pracownika poza godzinami służbowymi na
terenie Centrum może mieć miejsce tylko w uzasadnionych przypadkach po
uzyskaniu zgody dyrektora.
§14 Przed zakończeniem pracy pracownik obowiązany jest do
uporządkowania i
zabezpieczenia stanowiska pracy. Dokumentowanie obecności w pracy pracowników niebędących
nauczycielami polega na podpisaniu się na liście obecności danego dnia, a
nauczycieli na wpisaniu tematu zajęć i podpisaniu się w stosownych rubrykach
dzienników lekcyjnych i dzienników zajęć. URLOPY WYPOCZYNKOWE §16 1. Pracownik nabywa prawo do urlopu wypoczynkowego
zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksu pracy. 2. Przysługujący pracownikowi niebędącemu nauczycielem
urlop wypoczynkowy ustalony w planie urlopów przyznaje się w całości lub
częściach. 3. Urlopy nauczycieli przypadają na czas ferii
szkolnych, z tym, że dyrektor może zająć część urlopu nauczycielskiego, na
pracę o charakterze przygotowawczo organizacyjnym, nie więcej jednak niż 7
dni. 4. Plan urlopu ustala dyrektor Centrum, biorąc pod
uwagę wnioski pracowników i
konieczność zapewniania normalnego toku pracy szkoły. 5. Centrum na pisemny wniosek pracownika umotywowany
ważnymi przyczynami: może udzielić mu urlopu bezpłatnego, jeżeli nie spowoduje
to zakłócenia normalnego toku pracy zakładu. W tygodniu poprzedzającym
rozpoczęcie urlopu pracownik jest zobowiązany przekazać obowiązki innemu
pracownikowi wyznaczonemu przez przełożonego celem zapewnień ciągłości pracy. 6. Część urlopu nauczyciela niewykorzystana z powodu
czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, odosobnienia, szkolenia
wojskowego zostaje zrekompensowana przez dyrektora szkoły w postaci urlopu
uzupełniającego do 8 tygodni. 7. Za czas urlopu wypoczynkowego pracownikowi
przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymywał, gdyby w tym czasie pracował.
Zmienne składniki wynagrodzenia są obliczane na podstawie przeciętnego
wynagrodzenia z okresu ostatnich 3 miesięcy. W przypadku nauczycieli
wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i zajęcia dodatkowe oblicza się na
podstawie przeciętnego wynagrodzenia z wszystkich miesięcy danego roku
szkolnego poprzedzającego miesiąc rozpoczęcia urlopu. 8. Pracownikowi wychowującemu, co najmniej jedno
dziecko w wieku do lat 14 przysługują w ciągu roku dwa dni zwolnienia z
zachowaniem prawa do wynagrodzenia 9. Urlop wypoczynkowy dyrektora określa Karta Nauczyciela. WYNAGRODZENIA ZA PRACĘ § 17 1. Szczegółowe warunki wynagradzania za pracę oraz
wypłaty świadczeń związanych z pracą, czas wypłaty i jej forma określane są w
Regulaminie wynagradzania. 2. Wynagradzanie dla pracowników niebędących
nauczycielami wypłaca się w dniach 26-31
dzień miesiąca. 3. Wynagrodzenie nauczycieli wypłacane jest
miesięcznie z góry w pierwszym dniu miesiąca. Jeżeli pierwszy dzień miesiąca
jest dniem ustawowo wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłacane jest w dniu
następnym WYKONYWANIE CZYNNOŚCI SŁUŻBOWYCH § 18 1. Pracownik jest zobowiązany sumiennie wykonywać
polecenia służbowe przełożonych związane z wykonywaną pracą. 2. Pracowników obowiązuje zakaz
wykorzystywania w celach prywatnych środków łączności, pojazdów, wyposażenia
pomieszczeń lub innego mienia Centrum, a także mienia znajdującego się w jej
użytkowaniu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą
szkoły możliwe jest odstąpienie od ustaleń zawartych powyżej.3. Pracownicy zobowiązani są godnie reprezentować
centrum i dbać o jej dobre imię, do zachowania tajemnicy służbowej i wszelkich
informacji dotyczących placówki oraz do powstrzymania się od działań
konkurencyjnych. Poufność obrad Rady Centrum wynika z regulaminu działania tego
organu. 4. Wprowadza się zakaz palenia tytoniu w budynku
szkolnym. NARUSZENIE
REGULAMINU § 19 Za szczególnie rażące naruszenie ustalonego porządku i
dyscypliny pracy mogące stanowić przyczynę uzasadniającą rozwiązanie stosunku
pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika lart.52§ I, pkt. l kp.1 uznaje się w
szczególności: 1. Kradzież, bezprawne użycie, umyślne zniszczenie lub
uszkodzenie mienia szkoły lub mienia znajdującego się w jej użytkowaniu bądź
popełnienie innego rodzaju przestępstwa przeciwko mieniu. 2.Niesubordynację wobec poleceń służbowych, w
szczególności odmowa wykonania pracy. 3. Niewłaściwy stosunek do przełożonych lub współpracowników, 4. Naruszenie obowiązku zachowania tajemnicy służbowej, 5. Załatwianie spraw prywatnych w godzinach pracy lub
wykorzystywanie w tym celu służbowych środków łączności oraz innego mienia
szkoły, 6. Złe lub niedbałe wykonywanie powierzonych
materiałów, pracy, w szczególności
marnotrawstwo. 7. Przychodzenie do pracy w stanie wskazującym na
spożycie alkoholu lub środków odurzających albo spożywanie alkoholu lub środków
odurzających w czasie pracy lub w zakładzie pracy. 8. Spóźnianie się do pracy lub samowolne jej opuszczanie bez
usprawiedliwienia. 9. Fałszowanie dokumentów związanych z wykonywaną pracą. 10. Zakłócanie spokoju w miejscu pracy. W
przypadku popełnienia przez pracownika uchybień mniejszej wagi lub wystąpienia
okoliczności łagodzących stosuje się wobec pracownika kary porządkowe za
naruszenie porządku i dyscypliny pracy, zgodnie z Kartą Nauczyciela.
O wymierzeniu kary decyduje dyrektor i on powiadamia na piśmie pracownika o
ukaraniu. Jeżeli pracownik uzna ukaranie za nieuzasadnione, może w terminie 7
dni wnieść do dyrektora sprzeciw. Jeżeli dyrektor w ciągu 14 dni nie odrzuci
sprzeciwu pracownika, jest to równoznaczne z jego uwzględnieniem. Decyzje o
przyjęciu lub odrzuceniu sprzeciwu pracownika dyrektor podejmuje po
zasięgnięciu opinii związku zawodowego, który reprezentuje interesy pracownika.
Pracownik, którego sprzeciw został odrzucony, może w terminie 14 dni odwołać
się do sądu pracy o uchylenie kary. Po roku nienagannej pracy, karę uważa się za niebyłą. BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY § 20 1. Każdego nowo przyjętego pracownika obowiązuje
szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. 2. Pracodawca i pracownicy są zobowiązani do ścisłego
przestrzegania przepisów i zadań bhp oraz ochrony przeciwpożarowej. 3. Pracodawca jest zobowiązany: - zapoznać pracowników z przepisami i zasadami bhp, -
prowadzić systematyczne szkolenia z
zakresu bhp, - organizować pracę zgodnie z przepisami bhp, - kierować pracowników na profilaktyczne badania
lekarskie, badania okresowe, - zaopatrzyć określone grupy pracowników w odzież i
obuwie robocze, środki higieny osobistej, - wskazać pracownikowi odpowiednie miejsce na
przechowywanie odzieży przydzielonych mu narzędzi pracy. 4. W razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom
bhp i stanowią bezpośrednie zagrożenie dla pracownika lub osób postronnych,
pracownik może powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym
dyrektora. OCHRONA PRACY KOBIET
§ 21 1. Nie wolno zatrudniać kobiet przy pracach
określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 10 września 1 996r,Dz.U.nr 114 z
późn. zm. 2. Kobiet w ciąży nie można zatrudniać w godzinach
nadliczbowych ani w porze nocnej. Nie można bez ich zgody delegować ich poza
stałe miejsce pracy. Nauczycielce będącej w ciąży nie wolno bez jej zgody
przydzielić godzin ponadwymiarowych. 3. Kobiety opiekujące się dzieckiem do lat 4 nie wolno
bez jej zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, jak również
delegować poza miejsce pracy. 4.
Pracownica karmiąca piersią ma prawo do 2 półgodzinnych przerw w pracy
wliczonych do czasu pracy, karmiąca więcej niż jedno dziecko do 2 przerw po 45
minut każda. Pracownicy pracującej dziennie mniej niż 4 go nie przysługuje
przerwa na karmienie.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA § 22 l. Pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie
swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności
oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu, mogą
być przyznane nagrody i wyróżnienia. 2. Mogą być stosowane następujące nagrody i
wyróżnienia: - nagroda pieniężna, - pochwała pisemna, -
pochwała publiczna, -
dyplom uznania, - inne
przewidziane wyróżnienia uposażenia. jak np. awansowanie pracownika do wyższej
grupy 3.Przyznawanie nagród nauczycielom regulują przepisy odrębne. 4. Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagród lub
wyróżnieniu składa się do akt osobowych pracownika.
PRZEPISY KOŃCOWE § 23 1. W sprawach skarg i wniosków przyjmuje Dyrektor
Centrum w czwartki
od godz. 10:00- 12:00. 2. Zmiana Regulaminu Pracy wymaga trybu przewidzianego
do jego uchwalenia. 3. Zmiana postanowień niniejszego Regulaminu nie jest
traktowana jak wypowiedzenie warunków pracy i płacy. 4. Zmienione postanowienia Regulaminu nabierają mocy
obowiązującej w terminie 14 dni od daty podania ich do wiadomości. 5. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1
września 2013r. |